lørdag 9. august 2008

Norsk Narkotikapolitiforening

Norsk Narkotikapolitiforening har siden den ble opprettet i 1991 påvirket Norsk narkotikapolitikk. De jobber for å opprettholde forbudet og straffenivået i narkotikasaker. De jobber med holdningskapende arbeid blandt ungdom, bla. gjennom idrettslag, foreninger og skolen. Dette høres kanskje vel og bra ut?

Jeg ble klar over NNPF's eksistens når de dukket opp i media nylig i artiklene under.

Hasj-reklame i martnasbodene.

Hasjhetset av politiet - Norsk narkotikapolitiforening advarer mot Body Shop.

Dette skremmer meg på svært mange plan. Lever vi i et samfunn med demokrati og ytringsfrihet? I så fall, hvordan kan dette være tillat? Det er et veldig dårlig tegn for demokratiet når politiet bedriver politisk virksomhet. Politiet skal være det utøvende maktorgan, hva skjer hvis de samtidig skal være politikere eller påvirke loven. Det er på tide politiet forstår at de er håndhevere av et lovverk i stadig forandring, og ikke moralens voktere.

En annen ting som skremmer meg er kompetansenivået til ledere og medarbeidere i NNPF.

Fra Trønder-Avisa:
"Vi vet at narkotika er avhengighetsdannende. Mange av dem som begynner med hasj og marihuana kommer fort til et stadium der kroppen krever sterkere rus, sier Ingrid Hanssen"













Det finnes ikke et stoff i verden som gir deg lyst til å et annet stoff. Hvordan en leder for en narkotikapolitiforening kan uttale noe slikt i disse dager er ytterst foruroligende. Dette er eldgamle myter basert på troen av at stoffene har en "voodoo-effekt" på mennesker. Tror de virkelig det hopper små menn i bastskjørt ut av hasjpipene som hypnotiserer folk til å skyte heroin? Jeg tror det er på tide at denne foreningen får seg en internettlinje slik at de kan informere seg selv, og slutte å bruke gammel propaganda som fakta. Kanskje de til og med lærer seg forskjellen på hasj og en hamp-plante.


3 kommentarer:

Casper DiNapoli sa...

Det er en viktig problemstilling du tar opp. Både poenget ditt om maktfordelingsprinsippet og om NNPFs manglende kompetanse skulle jeg likt å høre dem svare på. Har du forresten sett debatten mellom repr. fra Unge Venstre og fra NNPF? Jeg har ikke linken nå, men der også står NNPF-karen og lyver og viser til ikke-eksisterende statistikk.

blogg sa...

Den har jeg sett ja, han baserte så å si alt han sa på statistikk som han fant på på stedet. Synd at representanten fra Unge Venstre ikke var sterkere, men det er allikevel interressant å se den.

Jeg kommer til å redigere denne saken og ta inn flere poeng som jeg har i bakhodet, men nå skal jeg ut å drikke gammeldansk ;)

Anonym sa...

Fett! putt dem på plass. Kommer til å følge med på denne bloggen.